مخابرات لرستان; سودآوری یا رضایت مشترکان
 
اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات
این وبلاگ باهدف گرداوری مقالات خواندنی و جالب ، مجموعه مقالات فارسی عمومی و تخصصی در حوزه IT و اخبارفناوری وارایه نمونه سوال فراهم شده است.


مخابرات لرستان; سودآوری یا رضایت مشترکان


 

شرکت مخابرات لرستان پس از خصوصی‌سازی، سودآوری یا رضایت مشترکان را دنبال می‌کند.

به گزارش فارس از خرم‌آباد، مخابرات ایران از همان ابتدا (سال 1352) که به شرکت مخابراتی تبدیل شد، بر اساس ساختار مناسب تعریف شده و پیاده نمودن مشتری محوری توانسته که به مدیریت هزینه‌، درآمد خود اتکا نماید تا جایی که تمام پروژه‌ها انجام شده و در دست انجام این شرکت از محل درآمدهای خود آن تأمین شده و می‌شود و به نوعی به پول نفت کمتر متکی است.
این شرکت تا سال 84 به صورت دولتی اداره شده و رضایت مشترک، به عنوان خواسته‌ عمومی از دولت، اساس کار آن قرار داشته است، اما پس از خصوصی‌ شدن، رضایت سهامداران و توجیه اقتصادی هزینه و درآمد نیز بر رأس محور تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های آن قرار گرفته است، که در این بین چالش‌ها و فرصت‌های جدیدی پدید آمده که مختصر تشریح می‌شود.


* کمبود نیروی غیر متخصص، نخستین چالش بعد از خصوصی‌سازی
طبق اصول خصوصی‌سازی، شرکت مخابرات پس از سال 84، بیشتر فعالیت‌های خود را به پیمانکاران واگذار کرده و به نوعی برون سپاری نموده است، اما طبق گفته‌های مدیرعامل شرکت مخابرات لرستان به سیاست کلی برون سپاری فعالیت‌ها در استان خوب عمل نشده است.
مصیب قبادیان معتقد است که «مدیران وقت بر اساس نیاز می‌توانستند یک سری نیرو را برای انجام کارهای هر سال خود، به شکل پیمانکاری برای آن سال جذب کنند ولی متأسفانه از این فرصت، خوب استفاده نشده و ورود نیروهای غیر مرتبط و غیر کارشناس باعث شد که این فرصت به یک تهدید مبدل شود» که شاید این تهدید، همان نیروی مازاد این شرکت‌ پس از خصوصی شدن باشد.
وی گفت: در آن زمان به جای این‌ که ما بیاییم کمبود نیروهای‌مان را از این محل تأمین کنیم و نیروهای تخصصی مورد نیازمان را جذب نماییم، یک سری نیروی مازاد و غیرکارشناس را به بدنه‌ شرکت با یک توزیع نامناسب تزریق کرده‌ایم به طوری که در یک شهر با نیروی مازادِ چند برابر مواجه هستیم و در شهری دیگر کمبود نیرو داریم.
آخرین استخدام‌های رسمی شرکت مخابرات در لرستان سال 82 انجام شده است، که در این شرکت امروز 420 نفر نیروی رسمی و نزدیک به یک‌هزار نفر هم نیروی خصوصی فعالیت دارند.
قبادیان مشکل این شرکت را در کیفیت نیروها دانست و گفت: در این شرکت مازاد نیروی تخصصی وجود ندارد و هر نیرویی که در مخابرات کار بلد باشد نباید دغدغه‌ ماندن یا رفتن داشته باشد و کار هم صرفاً فنی نیست، باید در کارهای اداری، مالی، بازاریابی و خدماتی نیز از نیروی تخصصی مرتبط با آن استفاده کنیم.
قبادیان اضافه کرد: تغییر ساختار شرکت از مبنای تفکرات دولتی به مبنای اهداف سهامداران در دستور کار قرار دارد و پس از اجرای این دستور و تدوین استراتژی نوین، مشخص می‌شود، که چه تعداد کمبود نیرو یا مازاد نیرو در این شرکت وجود دارد، بنابراین، این دغدغه‌ کارکنان و کارمندان شرکت مخابرات تا تدوین ساختار جدید بی‌اساس است و نباید از این بابت نگرانی وجود داشته باشد.


* رضایت مشتری یا سودآوری، برنامه‌ بعد از خصوصی‌سازی
بعد از این‌ که مخابرات به شکل بلوکی واگذار شد، طبیعتاً استان‌ها در شرایط یکسان قرار نگرفته‌اند، از نظر امکانات و منابع، نیروی انسانی و بسترهای زیرساختی تفاوت‌هایی وجود دارد، که به تبع آن هزینه و درآمدها نیز فرق می‌کند، یک استان درآمدش را صرف هزینه‌های زیرساختی می‌کند.
به گفته قبادیان یک استان هم مثل لرستان درآمدش را صرف هزینه‌ی نیروهای مازادش می‌کند.
مدیرعامل شرکت مخابرات لرستان ادامه داد، قبل از خصوصی‌سازی، برنامه‌های مخابرات اغلب بر توسعه و انجام تعهدات تعیین شده از طرف دولت تأکید داشت اما امروزه بر اساس درآمد و سود، برنامه‌ریزی می‌کند.
وی برآورده شدن انتظارات سهام‌دار و تثبیت حضور در بازار را از اولویت‌های شرکت بر‌شمرد و اظهار داشت: طبق این برنامه، ضرورت دارد، که به سمت سرویس‌دهی با بهترین کیفیت و خدمات‌دهی مناسب حرکت کنیم تا بتوانیم جهت تداوم استفاده از خدمات شرکت توسط مشتری رضایت وی را به دست بیاوریم.


* کیفیت اینترنت مخابرات، اماها و اگرها


مدیرعامل شرکت مخابرات لرستان با بیان اینکه کیفیت اینترنت ارائه شده از طرف این شرکت از دیگر رقیبان ضعیف‌تر است و با ذکر ضرب‌المثل مطرب باشی و عروسی پسرت باشد، گفت: همین الان دیگر شرکت‌های فعال در حوزه اینترنت از بسترهای شرکت مخابرات دارند، استفاده می‌کنند، مسلم است که برای خودمان بد کار نمی‌کنیم و بد سرویس نمی‌دهیم.
وی، با ذکر این دلایل مهم‌ترین مشکل استان در مقوله‌ اینترنت را بحث زیرساخت دانست و ادامه داد: تا دو ماه گذشته، امکان ارتقاء پهنای باند وجود نداشت که در دو ماه اخیر پهنای باند دو برابر شده است و الان هر چند با حد مطلوب هنوز فاصله داریم اما واگذاری اینترنت پرسرعت در استان به روز بوده و در واگذاری هیچ محدودیتی نداریم.
قبادیان یادآورشد: ایراد کندی اینترنت همیشه به استان باز نمی‌گردد و خط مشترک، تجهیزات مخابرات و شرکت ارتباطات زیرساخت، تجهیزات بین‌الملل هم در کیفیت اینترنت تأثیرگذار هستند.
وی افزود: من در چارچوب قوانین و مقررات و تکنولوژی، ایرادی در کار مخابرات نمی‌بینم، البته محدودیت‌هایی نیز در ارائه‌ سرویس داریم که باید به صورت تخصصی به آن‌ها پرداخته شود.
مدیرعامل شرکت مخابرات لرستان گفت: تا به امروز نزدیک به 6 هزار مشترک از طریق خود شرکت مخابرات و 12هزار مشترک از طریق شرکت‌های PAP از خدمات اینترنت شرکت مخابرات استفاده می‌کنند که البته در رابطه‌ کیفیت خدمات آن نظرهای مختلفی وجود دارد.


* نصب تجهیزات جدید، علت اختلالات تلفن همراه در لرستان


مدیرعامل شرکت مخابرات استان لرستان گفت: بیش از 845 هزار مشترک، از خدمات تلفن همراه شرکت مخابرات استفاده می‌کنند، که حدود 226 هزار از آن‌ها خط دائمی و 615 هزار خط اعتباری می‌باشد و ضریب نفوذ تلفن همراه در استان نیز حدود 47,29 درصد است، که عدد قابل قبولی است.
قبادیان یادآورشد: قیمت مکالمه‌ درون استانی تلفن همراه دائمی هر دقیقه 47 تومان و مکالمه بین استانی 67 تومان است، که بین 15 تا 20 درصد از قیمت مکالمه‌ خط‌های اعتباری ارزان‌تر است.
مدیرعامل شرکت مخابرات استان، این هزینه‌ها را ثابت دانست و گفت: در داخل شهرهای استان هیچ‌گونه هزینه جابه‌جایی دریافت نمی‌شود و نرخ مکالمات در سطح استان ثابت است و بیرون از استان(سراسر کشور) نیز یک نرخ ثابت وجود دارد، که این هزینه‌‌ها بر اساس ثانیه‌ای محاسبه و هر 10 ثانیه، یک پالس محسوب می‌شود.
وی نصب تجهیزات جدید و یک سری تعمیرات را عمده‌ترین دلیل اختلالات موجود در شبکه‌ تلفن همراه شهر خر‌م‌آباد برشمرد و گفت: این تجهیزات، قابلیت‌های بالاتری در شبکه ایجاد می‌کند، اما چون روی یک شبکه‌ زنده داریم، کار می‌کنیم قطعاً یک سری اختلالات پیش می‌آید که صرفاً به خاطر مسائل فنی است و تا دو ماه آینده نیز شاید ادامه داشته باشد.
وی همچنین اختلالات سرویس پیامک را در برخی مواقع شلوغ بودن مسیر پیامک در مناسبت‌های خاص دانست و اظهار داشت: البته مراکز پیام اس‌ام‌اس‌ها کشوری است و از دست استان‌ها خارج است،‌ درآمدهای شرکت ارائه دهنده‌ این سرویس (ارتباطات سیار) هم مستقیم به حساب آن شرکت واریز می‌شود و استان‌ها فقط هزینه نگهداری و خدمات‌دهی را طبق یک تفاهمنامه از آن سهیم می‌شوند.


‌* سرویس پیامک تلفن‌های ثابت، توجیه اقتصادی ندارد، انجام نمی‌دهیم


تعداد خط‌های تلفن ثابت در استان لرستان نیز حدود 419 هزار خط می‌باشد، که مخابرات در نظر دارد با راه‌اندازی سرویس و خدمات جدید، درآمدزایی از طریق این خطوط را هم افزایش دهد.
قبادیان از راه‌اندازی یک سرویس جدید در این راستا خبر داد و گفت: سرویس هشت ستاره به زودی در لرستان راه‌اندازی می‌شود.
سرویس هشت ستاره، به نام امام هشتم اولین بار در مشهد کلید خورد و تا به امروز در چند استان بزرگ نیز راه‌اندازی شده است. در این سرویس، مشترک با تماس با شماره‌ای که بعد از راه اندازی اعلام می‌شود می‌تواند به یک سیستم صوتی مکانیزه وصل شود و از انواع مطلب صوتی از قبیل پزشکی، مذهبی،‌ اجتماعی، ادبی، سرگرمی و غیره استفاده کند. این سیستم به صورت اشتراکی است و مشترک در ازای آن یک آبونمان ثابت به صورت دوره‌ای به مخابرات پرداخت می‌کند».
سرویس ارسال و دریافت پیامک از طریق تلفن‌های ثابت نیز از جمله خدمات این خطوط است که تا به حال در استان لرستان راه‌اندازی نشده است.
مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات لرستان، علت آن را نرسیدن به توجیه اقتصادی دانست و گفت: همین امروز هم در تلفن‌های ثابت این امکان وجود دارد و هر استان مختار است، که این سرویس را فعال کند یا نه، هر استان نیز باید طرح توجیهی ـ تجاری برای آن داشته باشد چرا که به سرمایه‌گذاری در آن حدود 25 میلیارد ریال نیاز است.
محمد مهدی ایمانی‌پور گفت: از طرفی نیز مردم متقبل هزینه‌های تحمیلی خرید گوشی جدید با قابلیت ارسال پیامک می‌شوند که این نیز مانع از انجام کار می‌شود.
وی افزود: از آن‌جا که شرکت خصوصی همیشه به دنبال سود و زیان است، اگر به این نتیجه برسیم که از لحاظ اقتصادی امکان برگشت سرمایه وجود دارد حتماً اقدام می‌کنیم.
از دیگر سرویس‌های قابل دسترسی در شبکه‌ تلفن‌های ثابت، سرویس 1818 می‌باشد که از سال گذشته در استان راه‌اندازی شده است و امسال نیز قابلیت‌های جدیدی به آن اضافه شده است، امروزه مشترکان می‌توانند با استفاده از این سرویس کارکرد روزانه خط خود را پرداخت نمایند و دیگر منتظر قبض‌های دوره‌ای دو ماهه نمانند.
شرکت مخابرات برای توزیع قبض تلفن‌های ثابت در شهر خرم‌آباد در هر دوره حدود 10 میلیون تومان هزینه متقبل می‌شود، که در صورت فرهنگ سازی استفاده از سرویس 1818 می‌تواند این هزینه را به درآمد تبدیل کند، از طرفی باعث کاهش ترددهای اضافه در سطح شهر و کاهش ترافیک و صرفه‌جویی از وقت و سوخت مشترکان نیز می‌شود.


* 20 هزار تماس در شبانه‌روز با 118
از دیگر سرویس‌های خطوط تلفن ثابت، سرویس پاسخگویی 118 است که با دو مرکز در سطح شهرهای بروجرد و خرم‌آباد به مشترکان در طول شبانه‌روز به شهروندان لرستانی خدمات‌دهی می‌کند.
مدیرعامل شرکت مخابرات لرستان گفت: لرستانی‌ها در هر شبانه‌روز به طور متوسط بین 19 هزار تا 20 هزار بار زنگ این سرویس را به صدا درمی‌آورند و اطلاعات لازم خود را از طریق آن کسب می‌کنند، البته به خاطر شخصی بودن تلفن همراه و حریم خصوصی، این سرویس فقط به خطوط تلفن ثابت اختصاص دارد و هر مشترک نیز می‌تواند در صورت عدم تمایل، شماره‌ خود را از این سرویس خارج کند.


* بدهی مشترکان و راهکارهای ناکارآمد مخابرات


در حال حاضر نزدیک به 7 هزار تلفن ثابت بدهکار، تخلیه و سلب امتیاز شده است و جهت مراحل بعدی به مراجع قضایی ارجاع داده شده است و بیش از 40 هزار شماره‌ دیگر نیز به صورت یک طرفه قطع می‌باشد.
کارشناسان، روش قهری را راهکار مناسب نمی‌دانند و در این بازار رقابتی امکان روی آوردن مشترکان به دیگر ارائه‌دهندگان خدمات تلفن همراه را یک خطر برای این شرکت به حساب می‌آورند.
مدیرعامل شرکت مخابرات از اعتباری شدن تلفن‌های ثابت در آینده نزدیک خبر داد و گفت: پروژه‌ای در مخابرات استان در حال انجام است که طی آن، تلفن‌های ثابت، اعتباری می‌شود.
وی از اعلام آمار و ارقام بدهی‌های مشترکان تلفن همراه خودداری کرد و گفت: یک سری از اعداد و ارقام مالی به خاطر این‌ که بر ارزش سهام شرکت تأثیر می‌گذارند، قابل اطلاع‌رسانی نیست.
قبادیان بدهی جاری در شبکه‌ تلفن همراه را عدد قابل ملاحظه‌ای اعلام نکرد و گفت: عمده‌ این بدهی‌ها به سال‌های دورتر برمی‌گردد و آن هم به خاطر ضعف در سیستم شارژینک و جمع‌آوری صورت‌ حساب‌های مخابرات بوده است.
مدیر عامل شرکت مخابرات لرستان گفت: امروزه حدود 30 درصد لاوصولی در تلفن همراه وجود دارد که این یک عدد پذیرفته شده‌ای است.
قبادیان اظهار داشت: پس از خصوصی‌سازی شرکت، یک سری سیستم‌های مکانیزه مستقر کرده‌ایم که ابتدا با ارسال صورت‌ حساب به صورت قبض و پیامک اطلاع‌رسانی می‌شود و سپس با قطع یک طرفه و اخطار مانع از انباشت بدهی مشترکان می‌شویم.
وی، وارد شدن به بحث حقوقی و قضایی را هم از مراحل بعدی دریافت بدهی‌ها برشمرد و گفت: الان در فرم‌های ثبت‌نام هم تغییرهایی ایجاد کرده‌ایم، به گونه‌ای که اگر یک مشترک دیر بدهی‌اش را پرداخت نماید، هر سرویس دیگری که داشته باشد، آن را قطع می‌کنیم.
البته مسلم است، که این راهکارها ناکارآمد است و در طولانی مدت موجب افزایش زیان‌های این شرکت خصوصی می‌شود.
لازم به ذکر است، مسئولان این شرکت از طرح‌های تشویقی و بخشودگی و تقسیط بدهی نیز در چند مرحله استفاده کرده‌اند، اما باز هم به جواب مطلوب نرسیده‌اند.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
سه شنبه 24 آبان 1390برچسب:, :: 9:0
ازیتا کرمی

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید این وبلاگ باهدف گرد اوری مطالب جالب و خواندنی و مسائل پیرامون دنیای نت و فن اوری گرد اوری شده است.
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات و آدرس azin64.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 11
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 11
بازدید ماه : 12
بازدید کل : 1952
تعداد مطالب : 94
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1



<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید



فال حافظ